سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره در پی دانش باشید که طلب آن واجب است . و . . . در سفر، همره و درغربت، همدم است . [امام علی علیه السلام]

خواهر آفتاب

دوشنبه 88 فروردین 17 ساعت 1:53 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیکم یا اهل بیت النبوة
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

پاسدار ولایت در خاندان عصمت و طهارت
حضرت معصومه سلام الله علیها تنها خواهر تنی امام رضا علیه السلام در میان 19دختر و 17پسر امام موسی کاظم علیه السلام بودند.
ایشان در محضر پدر و برادر بزرگوار خود از تربیت ویژه ای برخوردار بودند که همین امر باعث شد در میان دیگر خواهرانشان دارای مقام و شأن والایی گردد؛ در روایات های بسیاری درباره مقام بالای ایشان نکاتی آمده است.
قبل از تولد امام موسی کاظم علیه السلام،حضرت جعفر صادق علیه السلام از وجود حضرت معصومه سلام الله علیها خبر داده و می فرماید که یکی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی در شهر قم از دنیا می رود که هر کس آرامگاه ایشان را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.
حضرت معصومه سلام الله علیها را زیارت کنید در حالی که عارف به حق او باشید؛
بدین معنا که ایشان دارای جایگاهی والاست که از نگاه معصوم، حقی دارد و باید آن حق را شناخت، همچنان که حق حجت های الهی را باید شناخت.

هجرت کریمه ی اهل بیت علیهم السلام به بهانه دیدار و...
این هجرت صرفا برای دیدار نبود، بلکه برای رهایی از جو حاکم بود زیرا شیعیانی که در مدینه زندگی می کردند، در معرض خطر بودند و زمانی که از ولایتعهدی امام رضا علیه السلام با خبر شدند، برای رهایی از این وضع خفقان آور، تصمیم هجرت به مرو را گرفتند؛ لذا حضرت شاهچراغ احمد بن موسی با سه هزار نفر تا شیراز آمدند اما به دستور مأمون(لعنة الله علیه) بسیاری از آنان کشته شدند، اما حضرت رضا علیه السلام برای حضرت معصومه سلام الله علیها نامه ای نوشتند که به محض رسیدن این نامه، به سوی مرو هجرت هجرت کن؛ ایشان با بیست و سه نفر از برادران و برادرزادگان و کنیزانشان حرکت کرده و تا ساوه آمدند و در آنجا به دستورمأمون(لعنة الله علیه)، به آنان حمله شد که فقط خضرت معصومه سلام الله علیها از این کاروان زنده ماندند.
در تاریخ این مسأله روشن نیست که ایشان بر اثر مسموم شدن فوت کردند یا بر اثر مشاهده مرگ عزیزان در مقابل دیدگانشان. این بانوی مکرمه از مکان فوت خود با خبر بودند و خود را به قم رساندند. ایشان در روز 23 ریبع الاول وارد قم شد و پس از 17 روز اقامت(10 ربیع الثانی) در این شهر وفات یافتند.

آثار هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها
دوازده قرن است در جوار آرامگاه ایشان محدثان، مورخان و راویان احادیث اهل بیت علیهم السلام گرد آمده و از آموزه های این بانوی بزرگ بهره می برند؛
در حدیثی از امام صادق علیه السلم روایت شده است که ایشان فرمودند:
روزی می رسد که علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام از قم به تمام دنیا منتشر می شود.
زمانی که ملاصدرا در کهک قم ساکن بود، هر وقت در مسأله با مشکلی مواجه می شد، با پای پیاده به آرامگاه حضرت معصومه سلام الله علیها مشرف می شد و پاسخ سئوالهای خو را با آرامشی که از آن زیارت کسب می کرد، می یافت.

و معصومه معصومه است. فاطمه، کریمه اهل بیت، کوثر کویر و قبله همه دل هاى شیفته ولایت، آشناى دور و نزدیک و بزرگ و کوچک. دختر هفتمین و خواهر هشتمین خورشید ولایت، زیارتش بهانه نمى خواهد که حرمش خانه محبان است و حریمش کعبه عاشقان. و عشق عشق است مسلمانى و زندیقى نیست. آنان که هر روز جرعه جرعه «اکسیر ولایت» را از جام مشبک هاى ضریحش مى نوشند دورى او را نمى توانند تحمل کنند در جوارش سکنا مى گزینند تا جان هاى عطشناک و کویرى خود را از محبت او سیراب کنند. خدا کند قدر این بانو را بدانیم.

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیر المومنین علی علیه السلام و اولاده المعصومین علیهم السلام


نوشته شده توسط : عاشقان علی (علیه السلام)

لبیک عاشقان [ نظر]


:لیست کامل یاداشت ها  :