سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدای بیامرزد کسی را که . . . برای خوب فهمیدن و استواری بیاموزد [امام علی علیه السلام]

یا جوادالائمه ادرکنی

چهارشنبه 88 آبان 27 ساعت 1:4 صبح


اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی الْبَرَّ التَّقِىَّ الاِْمامَ الْوَفِىَّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ
شهادت غریبانه ی نهمین نور ولایت، کلمة الله، حضرت محمد بن علی التقی علیه السلام(ابن الرضا) را به پیشگاه مقدس حضرت بقیة الله العظم روحی و اورحنا العالمین له الفداه و به شما عاشقان دلسوخته تسلیت عرض می کنیم.

تلاش های مذبوحانه
نقل شده است که مأمون(لعنة الله علیه) بعد از آن دخترش(امّ الفضل ملعونه) را به نکاح امام جواد علیه الصلاة والسلام در آورد،در مجلسی که ابو جعفر علیه السلام و یحیی بن اکثم و جماعتی بسیار بودند،حضور داشت،یحیی بن اکثم به ابو جعفر علیه السلام گفت:
یابن رسول الله چه می گوئی در مورد خبری که روایت شده که جبرئیل بر رسول خدا صلوات الله و سلامه علیه نازل شد و عرض کرد:
[خدا سلامت می رساند و به تو می گوید:من از ابوبکر راضی هستم از او بپرس که آیا او هم از من راضی هست؟]
امام جواد علیه آلاف التحیة و ثنا فرمودند:
{کسی که این خبر را نقل می کند لازم است خبر دیگری را اخد کند که پیغمبر صلوات الله و سلامه علیه در حجة الوداع فرمودند:
«کسانی که بر من دروغ می بندند بسیار شده اند و بعد از من نیز بسیار خواهند شد،هر کس بر من دروغ بندد،جایگاه او از آتش پر می شود،پس چون حدیث از من برای شما نقل شد،آن را بر کتاب خدا و سنّت من عرضه کنید،آنچه که موافق کتاب خدا و سنّت من بود بگیرید وآنچه که مخالف کتاب و سنّت من بود رها کنید.
و این خبر(درباره ی ابوبکر)با کتاب خدا سازگار نیست.خداوند فرموده است:
«ما انسان را آفریدیم و می دانیم در دلش چه چیز می گذرد و ما از رگ گردن به او نزدیک تریم-سوره ق؛آیه 16.»
پس آیا خشنودی و نا خشنودی ابوبکر بر خدای عزّوجل پوشیده و مجهول بوده است تا از آن پرسیده شود؟!این محال است.}
سپس یحیی بن اکثم گفت:و روایت شده است که:
[مَثَلِ ابوبکر و عمر در زمین مانند مَثَلِ جبرئیل و میکائیل است در آسمان.]
امام جواد علیه الصلاة و السلام فرمودند:
{در این نیز باید دقّت شود،چرا که جبرئیل و میکائیل دو ملائکه مقرب هستند که هرگز گناهی از آن دو سر نزده و یک لحظه نیز از دایره ی طاعت خارج نشده اند،ولی ابوبکر و عمر به خدای عزّو جل شرک ورزیده اند،هر چند بعد از دوران شرک اسلام آوردند،ولی بیشتر دوران زندگی شان را در شرک بسر برده اند،پس محال است که این دو به آن دو تشبیه شوند.}
یحیی گفت:و نیز روایت شده است که:
[ابوبکر و عمر دو آقای پیران بهشتند. در این باره چه می گوئی؟]
حضرت علیه السلام فرمودند:
{این خبر نیز غیر ممکن است زیرا تمامی بهشتیان جوان هستند و پیری در میان آنان نیست. این خبر را بنو امیّه در مقابل خبری(صحیح و مشهور)که از رسول الله صلی الله علیه و آله است که فرمودند:
«حسن و حسین علیهم السلام دو آقای اهل بهشتند».}
پس یحیی گفت:و روایت شده که:
[عمر بن خطّاب چراغ اهل بهشت است؟]
ابو جعفر علیه آلاف التحیة و ثنا فرمودند:
{این نیاز محال است.زیرا در بهشت ملائکه مقرّب خدا،آدم،محمّد صلوات الله و سلامه علیه و همه ی انبیاء و مرسلین حضور دارند.چطور بهشت به نور هیچ یک از آنان روشن نمی شود ولی به نور عمر روشن می شود؟!.}
یحیی گفت:و روایت شده که:
[پیغمبر صلوات الله و سامه علیه فرمود:اگر من به پیامبری مبعوث نمی شدم عمر مبعوث می شد؟]
امام جواد علیه السلام فرمودند:
{کتاب خدا از این خبر راست تر است.خدای تعالی می فرماید:
«و آنگاه که از پیامبران پیمان گرفتیم و از تو و از نوح-سوره احزاب،آیه7.»
پس خداوند از پیامبران پیمان گرفته است پس چگونه پیمان خود را عوض می کند؟!و هیچ یک از انبیاء به اندازه ی چشم بر هم زدنی به خدا شرک نورزیده اند،پس چگونه خدا کسی را به پیامبری مبعوث می کند که به خدا شرک ورزیده و بیشتر روزگار خود را با شرک به خدا گذرانده است. و نیز پیغمبر صلوات الله و سلامه علیه فرمود:
«در حالی که آدم بین روح و جسد بود(هنوز آفریده نشده بود) من پیامبر شدم.»}
یحیی گفت:و وروایت شده که پیغمبر صلوات الله و سلامه علیه فرمود:
[هرگز وحی از من قطع نشد مگر آنکه گمان بردم که بر آل خطّاب نازل شده است_یعنی اگر وحی بر من نازل نمی شد بر آل خطّاب نازل می شد-.]
ابو جعفرعلیه السلام فرمودند:
{این نیز محال است:زیرا جایز نیست که پیغمبر صلوات الله وسلامه علیه در نبوّت خود شک کرده باشد،خدای تعالی فرمود:
«خدا از ملائکه و از مردم پیامبرانی بر می گزیند-سوره حجّ،آیه75.»
پس چگونه ممکن است که نبوّت از کسی که خدایش برگزیده به کسی که به خدا شرک ورزیده منتقل شود؟!}
یحیی گفت:روایت شده که پیغمبر صلّی الله علیه و آله فرموده است:
[اگر عذاب فرود می آمد کسی جز عمر از آن نجات نمی یافت.]
امام جواد علیه السلام فرمودند:
این هم محال است،زیرا خدای تعالی می گوید:
«خداوند آنان را عذاب نمی کند در حالی که تو در میان آنان هستی و خداوند آنان را عذاب نمی کند تا زمانی که ازخداوند طلب بخشش می کنند.سوره انفال،آیه33.»
پس خدای سبحان خبر داده است که تا زمانی که پیغمبر صلی الله علیه و آله در میان آنان است و تا زمانی که استغفار می کنند ایشان را عذاب نمی کند.}


تَوَسَّدِ الصَّبْرَ، وَاعْتَنِقِ الْفَقْرَ، وَارْفَضِ الشَّهَواتِ، وَ خالِفِ الْهَوى ، وَ اعْلَمْ أ نَّکَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللّهِ، فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ
فرمود: در زندگى ، صبر را تکیه گاه خود، فقر و تنگ دستى را همنشین خود قرار بده و با هواهاى نفسانى مخالفت کن .و بدان که هیچگاه از دیدگاه خداوند پنهان و مخفى نخواهى ماند، پس مواظب باش که در چه حالتى خواهى بود.
*********************************

مَنْ خَطَبَ إ لَیْکُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أ مانَتَهُ
فَزَوِّجُوهُ، إ لاّ تَفْعَلُوهُ تَکْنُ فِتْنَةٌ فِى الاْ رْضِ وَ فَسادٌ کَبیرْ
فرمود: هر که به خواستگارى دختر شما آید و به تقوا و تدیّن و امانتدارى او مطمئن مى باشید با او موافقت کنید وگرنه شما سبب فتنه و فساد بزرگى در روى زمین خواهید شد.
******************************
مَوْتُ الاْ نْسانِ بِالذُّنُوبِ اءکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْ جَلِ، وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ اءکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ
فرمود: فرارسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه ، بیشتر است تا مرگ طبیعى و
عادى ، همچنین حیات و زندگى لذّت بخش به وسیله نیکى واحسان به دیگران بیشتر و بهتر است از عمر بى نتیجه.
******************************
مَنْ اءتَمَّ رُکُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ

فرمود: هرکس رکوع نمازش را به طور کامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد.

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمومنین علیه السلام والائمة المعصومین علیهم السلام


نوشته شده توسط : عاشقان علی (علیه السلام)

لبیک عاشقان [ نظر]


:لیست کامل یاداشت ها  :