سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به یکى از یاران خود فرمود هنگامى که او از بیمارى شکوه نمود . ] خدا آنچه را از آن شکایت دارى موجب کاستن گناهانت گرداند ، چه در بیمارى مزدى نیست ، لیکن گناهان را مى‏کاهد و مى‏پیراید چون پیراستن برگ درختان ، و مزد درگفتارست به زبان ، و کردار با گامها و دستان ، و خداى سبحان به خاطر نیت راست و نهاد پاک بنده هر بنده را که خواهد به بهشت درآورد . [ و مى‏گویم ، امام علیه السّلام راست گفت که در بیمارى مزد نیست ، چه بیمارى از جمله چیزهاست که آن را عوض است نه مزد چرا که استحقاق عوض مقابل بلا و مصیبتى است که از جانب خدا بر بنده آید ، چون دردها و بیماریها و مانند آن ، و مزد و پاداش در مقابل کارى است که بنده کند ، و میان عوض و مزد فرق است و امام چنانکه علم نافذ و رأى رساى او اقتضا کند آن را بیان فرمود . ] [نهج البلاغه]

انسیة الحورا

دوشنبه 88 خرداد 25 ساعت 3:58 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمةَ و اَبیها و بَعلِِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک

فرا رسیدن سالروز تولد اولین مدافع حریم ولایت و اسوه ی زنان با فضیلت، حضرت صدّیقه زهرا سلام الله علیها را به پیشگاه مقدس ولی الله العظم عجل الله تعالی فرجه و الشریف تبریک و به شما عاشقان گرامی تهنیت عرض می کنیم.

إِنّا عَرَضْنَا الأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً. «72/احزاب»
ما امانت (تعهد، تکلیف، و ولایت الهى) را بر آسمانهاو زمین و کوهها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند (و اظهار ناتوانى کردند); امّا انسان آن را بر دوش کشید; او بسیار ستمکار و نادان بود، (چون بر خود ستم کرد و قدر این مقام والا را ندانست).

امانتی که خدای تعالی به آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرده است و آن ها زیر بار نرفته اند، و این همان امانت ولایت پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه و امیرالمومنین علیه السلام و فاطمه علیها السلام و حسنین علیهم السلام و ائمه بعد از آنان می باشد.
« مفضّل بن عمر» می گوید حضرت صادق سلام الله علیه فرمودند:
خدای تعالی ارواح را دو هزار سال قبل از خلقت بدنها آفرید، و از اوّلین و آخرین، از آدم ابوالبشر تا روز قیامت، شریف ترین، و برترین روحها، ارواح محمّد صلی الله علیه و آله، علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام، و حسنین علیهم السلام و ائمه ی نُه گانه از نسل حسین بن علی علیه السلام( یعنی چهارده معصوم علیهم السلام) هستند که خدای تعالی آنان را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کرد، نور چهارده معصوم علیهم السلام همه جا را فرا گرفت و جهانگیر شد، آنگاه از جانب حقّ تبارک و تعالی خطاب آمد که اینانند دوستان و اولیاء من، و اینها هستند حجتهای من بر همه ی مخلوقات من.
( لذا حضرت صدیقّه سلام الله علیها، حجت الله و ولیة الله است به نصّ خود حضرت احدیّت( جَلّت عَظَمته).
هیچیک از آفریدگانم نزد من محبوب تر از آنان نیست، بهشتم را برای دوستان آنها، و آتش دوزخم را برای مخالفین و اذیّت کنندگان آنان آفریده ام، پس ولایتشان امانت من است در نزد مخلوقاتم . . . .
به جز این برگزیدگان من، آیا کیست که بتواند این بار امانت را با تمام سنگینش بر دوش بکشد و یا مدّعی این مقام باشد؟ . . . .
هنگامی که خدای عزّوجلّ آدم و همسرش حوّا را در بهشت ساکن گردانید و آنها به مکان و منزلت چهارده معصوم صلوات الله علیهم نظر افکندند و مشاهده کردند که مقامات آنان اشرف منازل اهل بهشت است عرض کردند:
پروردگارا، این مقام والای چه کسانی است؟
خطاب آمد که سربلند کنید و به ساق عرش من نظر افکنید.
آدم و حوّا، هنگامی که سر به سوی عرش اعلی بلند کردند، مشاهده کردند که نام محمّد صلوات الله و سلامه علیه، علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام، حسن علیه السلام، وحسین علیه السلام، و ائمه بعد از آنها با خطّ نور از جانب خدای جبّار بر ساق عرش نوشته شده است، عرض کردند:
پروردگارا، این چه کرامتی است که به این چهارده تن داده ای، و این چه مقام و منزلتی است که به آنان عطا عطا فرموده ای؟
خدایا، سبب چیست که این موجودات در نزد تو شریف ترین و محبوب ترین مخلوقاتند، خدای عزّوجلّ فرمود:
یا آدم، اگر این چهارده تن نبودند، تو و همسرت را نمی آفریدم، اینان خزانه داران علم من و امینان اسرار من هستند.
در ادامه ی روایت پس از اینکه حضرت صادق علیه السلام موضوع ارتکاب ترک اولای آدم و حوّا را شرح می دهد چنین می فرماید:
هنگامی که خدای عژوجلّ اراده فرمود توبه ی آدم و حوّا را قبول کند، جبرئیل نازل شد، و خطاب به آنها چنین گفت:
شما بر نفس خود ستم روا داشتید، اینک از پروردگار خود بخواهید که به حقّ آن نامهائی که بر ساق عرش الهی مشاهده کردید، توبه ی شما را قبول فرماید.
آنگاه آدم و حوّا چنین معروض داشتند:
پروردگارا، از تو درخواست می کنیم، به حق محمّد صلی الله علیه و آله، علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام، حسن علیه السلام و حسین علیه السلام و ائمه علیهم السلام که نزد تو از همه گرامی ترند، توبه ی مارا بپذیری و ما را مشمول رحمت خود قرار دهی و بعد از آنکه آدم و حوّا این دعا را خواندند و این توسّل به جای آوردند، خدای تعالی توبه ی آنها قبول فرمود، به درستی که اوست بسیار توبه پذیر و مهربان.
در ادامه ی حدیث، حضرت صادق علیه سلام الله علیه می فرماید:
بعد از این جریان، فرستادگان الهی، در سایه ی ولایت چهارده معصوم علیهم السلام نگهدارنده ی این امانت و معرّف آن بوده اند، و به اوصیاء خود و مخلصین امّت خویش نیز این موضوع را بیان می کردند.
در نتیجه حضرت صدیّقه زهرا سلام الله علیها نیز( ولیّه) انبیا بوده است چنانکه پیغمبر اعظم صلی الله علیه و آله و یازده امام دیگر سلام الله علیهم ولیّ آنها بوده اند، یعنی همه انبیا به خضوع و فروتنی در مقابل این چهارده وجود مقدّس ایمان و اعتقاد داشته اند، چنانکه در بعضی از احادیث آمده است که از جمله ی اعمال امّت حضرت موسی علیه السلام و حضرت عیسی علیه السلام در زمان نبوّت آدن پیامبر، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بوده است، و این خود نشان دهنده ی اعتراف بر ولایت چهارده معصوم علیهم السلام می باشد.
از امام سلام الله علیه سئوال می کنند که منظور از صلوات چیست؟
حضرت می فرماید: صلوات اعتراف به ولایت محمّد و آل محمد است و سپس اضافه می نماید که این ولایت، همان است که خداوند می فرماید:
إِنّا عَرَضْنَا الأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً.«احزاب/72»

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام و اولاده المعصومین علیهم السلام


نوشته شده توسط : عاشقان علی (علیه السلام)

لبیک عاشقان [ نظر]


اُمّ اَبیها علیها السلام

چهارشنبه 88 خرداد 6 ساعت 7:42 عصر

***بسم الله الرحمن الرحیم***
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمةَ و اَبیها و بَعلِِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک

دنیاست چون قطره ایّ و، دریا، زهرا       
                                                  کی فرصت جلوه دارد اینجا، زهرا
قدرش بود امروز نهان چون دیروز          
                                            هنگامه کند ولیک فردا، زهرا
خالق چو کتاب خلقت انشا فرمود               
                                            عالم چو الفبا شد و معنی، زهرا
«احمد» که خدا گفت به مدحش: لولاک            
                                        کی میشدی آفریده، لولا، زهرا

«طاها» و«علی» دو بیکران دریایند                  
                                            و آن برزخ ما بین دو دریا، زهرا
او سرّ خدا و لیلة القدر نبی است                      
                                          خیر دو سرا، درخت طوبی، زهرا
در«آل کسا» محور شخصیّتهاست                     
                                         ما بین «اَب» و«بَعل» و «بنیها» زهرا

« منقبت هشتم»
« وجود شبح زهرا علهیا السلام در راستای عرش الهی، و تصویرش در بهشت، همردیف اشباح و تصاویر پدر و همسر و فرزندانش.»
خدای تعالی، نه تنها اسامی مقدس پنج تن را زینت بخش عوالم بالا قرار داده است بلکه با اشباح و تصاویر نورانی آنان، عرش عظمت خویش و بهشت رحمتش را مزیّن فرموده، و یمین عرش برین را میمنتی بیشتر بخشیده است.

« منقبت نهم»
اشتراک فاطمه علیها السلام با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام و حسنین علیهم السلام در مقام عصمت و طهارت، که او نیز عصمت الله و مور خطاب آیه ی تطهیر می باشد.

« منقبت دهم»

فاطمه علهیا السلام، در مقام رکن بودن نسبت به امیرالمومنین علیه السلام با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همسان و همتا بوده است، و این منقبت منحصر به رسول خدا صلوات الله و سلامه علیه و صّیقه زهرا سلام الله علیها.

« منقبت یازدهم»
چنانکه رسول اکر صلی الله علیه و آله به شیعیان و دوستان امیرالمومنین علیه السلام و یازده اولادش، مژده ی رستگاری داده است، در موارد بسیار به شیعیان و محبّان فاطمه علیها السلام نیز بشارت نجات و رهائی از عذاب داده است، و این خود از شئون مخصوص صاحبان ولایت است.

« منقبت دوازدهم»
اشتراک فاطمه علیها السلام با پدر و همسر و فرزندانش در علم به آنچه در گذشته واقع شده است و آنچه در آینده بوقوع خواهد پیوست، و آنچه تا روز قیامت واقع شدنی نیست و این دانش نیز مخصوص اولیاء خداست و دارا بودن چنین علمی از نشانه های مقام ولایت می باشد.

« منقبت سیزدهم»
هنگام ولادت فاطمه علیها السلام نور او تمام خانه های مکه، شرق و غرب را فرا گرفت چنان که در تولّد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز تمام جهان از نور مبارکش روشن شد، گوئی با نور افشانی این موجود مقدّس، خدای تعالی به اهل آسمان و زمین، به فرشتگان و تمام مخلوقات اعلام می فرماید:
اینک تولّد یافت، آن بشری که نور جهانیان از اوست، و سبب خلقت علمیان و علّت آفرینش تمام مخلوقات بوده است، آن وجود مقدّسی که باعث شد موجودات از ظلمات عدم به عالم نور و ظهور چشم گشایند و به لباس آفرینش مزیّن گردند.

« منقبت چهاردهم»
حبّ فاطمه علیها السلام همانند حبّ همسر و فرزندان معصومش( که اجر رسالت خاتم الانبیاء است) بر همگان واجب است حتّی به رسول خدا صلوات الله و سلامه علیه.
پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه می فرماید: خدای تعالی مرا به دوستی این چهار نفر فرمان داده است :
علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام، حسن علیه السلام و حسین علیه السلام.

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام
و اولاده المعصومین علیهم السلام


نوشته شده توسط : عاشقان علی (علیه السلام)

لبیک عاشقان [ نظر]


   1   2      >
:لیست کامل یاداشت ها  :